Deň digitálneho vzdelávania: o škole v digitálnom veku.

Autor: edulab | 23.5.2012 o 12:04 | (upravené 23.5.2012 o 17:08) Karma článku: 3,37 | Prečítané:  219x

Tohtoročný 17. máj bol pre nás, pedagógov vyznávajúcich zavádzanie moderných technológií do vzdelávania, výnimočný. Využijúc príležitosť, že ide o Medzinárodný deň informačnej spoločnosti, zorganizovali sme  pri tejto príležitosti  v EDULABE prvý ročník Dňa digitálneho vzdelávania. Zamerali sme sa  na tri ciele. Vysvetlili sme, prečo je digitálne vzdelávanie, podľa nás, dôležitou súčasťou transformácie školstva; predstavili sme EDULAB ako platformu pre hľadanie podoby školstva v 21. storočí a deti z materskej škôlky nám ukázali, ako môže v praxi vyzerať naplnenie hesla „Škola hrou“.

Na záver Dňa digitálneho vzdelávania sme si pozreli hodinu s deťmi z materskej školy.Na záver Dňa digitálneho vzdelávania sme si pozreli hodinu s deťmi z materskej školy.

Budúcnosť prichádza rýchlejšie

Keď Johann Gutenberg vynašiel v polovici 15. storočia kníhtlač, trvalo celé desaťročia, kým sa jeho objav rozšíril do hlavných miest Európy. Až o viac ako sto rokov neskôr využil kníhtlač Komenský na tvorbu konceptu učebnice - tlačeného multimediálneho vzdelávacieho materiálu pre každého žiaka. Dnes sa technológie šíria omnoho rýchlejšie. Telefóny s multidotykovými displejmi boli pred piatimi rokmi novinkou a dnes sú štandardom. Tablety sú staré dva roky, v roku 2010 sa ich predalo viac ako 17 miliónov a o rok neskôr už takmer 64 miliónov. Čo tým chcem povedať? Že nové technológie dnes vznikajú rýchlejšie a globalizovaný svet umožňuje ich okamžité šírenie. Budúcnosť skrátka prichádza rýchlejšie.

Technológia však nie je prioritná. To, čo je dôležité, sú možnosti, ktoré ponúka. A tie sú revolučné v každej oblasti nášho života. Keď Denis Diderot a d´Alembert tvorili so skupinou osvieteneckých intelektuálov svoju Encyklopédiu viac než dvadsať rokov. Za ten čas sa im podarilo vytvoriť 27 zväzkov, ktoré si prečítalo približne 4 000 predplatiteľov. Wikipedia vznikla v roku 2002 a všetci vieme na čo sa premenila dnes - je to najobsiahlejšia encyklopédia prístupná z ktoréhokoľvek mobilného zariadenia a využívajú ju milióny ľudí. Osvetenci by tlieskali, lebo sa uskutočnil ich sen: poskytnúť informácie o svete všetkým, čo majú záujem. Youtube, Twitter a Facebook, spolu s ďalšími službami ukázali, že ľudia chcú informácie nie len pasívne prijímať, ale byť ich spolutvorcami. Moderné informačné technológie sú niečo viac než len hračky, sú to nástroje na menenie sveta. Lenže najprv musíme pochopiť ich možnosti, aby sme vedeli ako ich v jednotlivých oblastiach života zmysluplne používať.  Slovami Marshalla McLuhana - „medium is the message" - a na nás je pochopiť ho.

Zmena sa najviac týka mladej generácie. Deti narodené v digitálnom veku sú iné. Minimálne tým, že počítače, internet, mobily pre ne nie sú „modernou technológiou", ale každodennou súčasťou sveta. Rodia sa do digitálneho prostredia, ktoré formuje ich myslenie, vnímanie sveta a prácu s informáciami. Každý učiteľ si všimol, že študenti sú schopní čoraz menšej koncentrácie, potrebujú stále viac vnemov na to, aby ich vôbec niečo zaujalo, sú schopní počúvať hudbu, písať status na Facebooku a učiť sa v jednom a tom istom momente. A čo je pre vzdelávanie najväčší problém: prestávajú chápať školu ako zmysluplný zdroj poznania, pretože vedomosti vo forme faktov nájdu prostredníctvom každého mobilného zariadenia. Stále si v myslíme, že musíme študentov naučiť žiť s novými technológiami. Problém je však presne opačný - oni nevedia žiť bez nich.

Ponechajme bokom otázku, či je to všetko dobré, alebo zlé, digitálna doba je tu a my ju musíme pochopiť, naučiť sa v nej žiť, učiť a vyučovať. Dnes stojíme pred podobnou revolúciou, akú znamenala pre vzdelávanie kníhtlač. Kniha umožnila šírenie rovnakej informácie veľkému počtu ľudí. To bolo iste potrebné v počiatkoch modernej doby, kedy bolo hlavným cieľom intelektuálov typu Komenského vzdelať nevzdelané masy. Otázkou dňa je: ako zmysluplne skĺbiť digitálny vek a školu?

EDULAB - o škole v digitálnom veku

Odpoveď na túto otázku môže dať jedine budúcnosť. Ale musíme jej pomôcť. Zrejme to nebude riešenie jednotlivca, alebo výsledok jednej štátnej reformy. Škola v digitálnom veku musí vzniknúť postupnými krokmi akými vznikla škola v modernej dobe kníhtlače a osvietenstva. Čím viac ľudí si túto otázku kladie, tým väčšiu šancu máme na nájdenie zmysluplnej odpovede. A práve preto vznikla nezisková organizácia EDULAB, ktorej cieľom je prispieť k hľadaniu podoby školy v digitálnom veku. Je to otázka, ktorá sa týka celej spoločnosti a tak nej treba aj pristupovať. Myslíme si, že v našich podmienkach, je dôležitá spolupráca súkromného a verejného sektoru spolu s iniciatívou inovatívnych jednotlivcov. Našim cieľom je vytvoriť platformu pre spoluprácu týchto subjektov a realizáciu projektov priamo podporujúcich digitálne vzdelávanie. 
Našim prvým projektom je „Program podpory digitalizácie škôl", ktorý sme pripravili spoločne s Asociáciou riaditeľov štátnych gymnázií a Združením samosprávnych škôl Slovenska. Hlavnými cieľmi programu sú podpora a motivácia škôl pri využívaní dostupných technológií a softvéru a hľadanie nových možností digitálneho vzdelávania. Tento program vnímame ako katalyzátor zmien, ktorý však nemôže fungovať bez podpory zo strany súkromného sektora a ochoty škôl hľadať nové riešenia. Teší nás, že sme pre našu myšlienku našli podporu prvých štyroch komerčných partnerov, pričom verím, že ako otvorená platforma pre všetkých, ktorí chcú posunúť vzdelávanie ďalej, ich bude časom viac. Súčasní partneri vložili do programu prvé benefity, ku ktorým môžu školy získať prístup. Program sme spustili v polovici marca a dnes máme zaregistrovaných vyše 730 škôl, čo jednoznačne hovorí o záujme zo strany vzdelávacích inštitúcií. 
Momentálne ponúkame školám v rámci programu tri hlavné benefity. Prvým je ročný bezplatný prístup na digitálne materiály, ktoré učiteľom umožnia názorne a interaktívne učiť. Všetky prihlásené školy tak získajú viac ako 30 tisíc vzdelávacích materiálov, ktoré môžu učitelia okamžite na hodinách využiť. Ďalšou súčasťou programu sú bezplatné prednášky na tému z kontextu problematiky školstva v 21. storočí. Treťou aktivitou je grantový systém, ktorý je určený na finančnú motiváciu učiteľov k tvorbe vlastných digitálnych materiálov. Hlavnou ideou je vytvorenie obsahu, ktorý budú zdieľať ostatní učitelia a školy. 
Prvý ročník Dňa digitálneho vzdelávania je teda za nami, Program podpory digitalizácie škôl je oficiálne spustený, EDULAB odštartoval svoju existenciu úspešnou registráciou a všetko ostatné je otázkou budúcnosti. Čo od nej očakávame my? Predovšetkým otvorenú spoluprácu všetkých, čo majú záujem niečo v našom školstve zmeniť k lepšiemu. Pretože jedine kooperáciou a spoluprácou sa dá dosiahnuť zmena v tak komplikovanej inštitúcii, akou naše školstvo je.

Ján Machaj

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?