Pripravte žiakom zážitok a učenie príde samo

Autor: edulab | 30.5.2012 o 7:03 | (upravené 30.5.2012 o 12:04) Karma článku: 5,46 | Prečítané:  872x

Koncom mája mali zástupcovia viacerých škôl možnosť zúčastniť sa v EDULAB-e na zaujímavom worskhope. Hosťom podujatia bol americký rečník a experimentátor Gever Tulley. Gever Tulley je svetoznámy autor, rečník a zakladateľ inovatívnej školy Brightworks v Santa Barbare v Kalifornii. Vedie workshopy pre deti a dospelých, venuje sa v nich zážitkovému učeniu a experimentom. Na prednáške porozprával skúsenosti zo svojej školy a odprezentoval myšlienky, ktoré sú stredobodom jeho vízie vzdelávania. Nemá žiadne formálne pedagogické vzdelanie, ale ako rád spomína, vie z piesku vytvoriť dokonalú guľu, inými slovami – sústredí sa skôr na prax, než na teóriu. Vzdelávaniu sa začal venovať po tom, ako videl deti svojich kamarátov riešiť problémy, tvoriť a nevzdávať sa pri prvom zlyhaní. Experimentovať s praktickým riešením problémov začal so svojimi deťmi. Zistil, že pokiaľ ich správne motivuje, tak z mála dokážu vytvoriť veľa a čo je dôležité, nadobudnú tak poznanie vlastnou skúsenosťou, nie memorovaním poučiek.

Zážitkové učenie naživo v EDULAB-eZážitkové učenie naživo v EDULAB-e

Každý čerpá inšpiráciu inde, Gever pri večeri. Práve tam ho napadla aj táto myšlienka: Čo ak by som spravil letný tábor, kde by sa deti učili experimentovaním? Tábor vznikol typicky americky - bez zdĺhavej teoretickej prípravy koncepcie skočil Gever rovnými nohami do akcie. Namiesto premýšľania o tábore ho jednoducho spravil. Začal tým, čo vie sám nejlepšie - vyrábať veci a učiť to isté deti. Gever verí, že ak dieťa v rannom veku niečo pozitívne zažije, skôr, či neskôr sa to prejaví na jeho postoji k životu. Prekonávať problémy pri experimentovaní ich pripravuje na prekonávanie problémov v živote. Od začiatku vedel, že dovolí deťom používať skutočné nástroje a materiály - hrať sa s ohňom, mať vreckový nožík a používať ho, šoférovať auto. Všetky tieto „zakázané činnosti“ im zlepšujú koordináciu, prinášajú zážitky a skúsenosti, ktoré im zostanú na celý život. Deti v sebe objavili tvorivý potenciál, a začali kreovať.  Na základe skúseností z tábora vytvoril aj školu, ktorej krédom by mohlo byť: “pripravte žiakom zážitok a učenie príde samo“. Gever tvrdí, že pokiaľ učenie pre deti nie je výnimočné, tak je len povrchné. Zážitok prináša prekvapenie, údiv a ten, ako vieme od Sokrata, je počiatkom každého myslenia. Detstvo bez prekvapení znamená to, že neskôr v živote sme apatickí a bez radosti. Myšlienky a nápady, ktoré získali deti pri experimentovaní trvajú dlhšie, ako niečo, čo si museli prečítať v knihách. Podla Gevera boli deti angažovanejšie, ako v klasickej škole. Zaujímavá bola aj koncepcia vyučovania – hodiny nahradili niekoľkotýždňové cykly, v ktorých sa rieši jedna téma. Každý cyklus je rozdelený na fázu objavovania, fázu bádania a diskusnú časť s lektormi a profesionálmi z danej oblasti.

Na konci prednášky sa uskutočnil workshop so žiakmi a študentami na tému „Škola hrou“, na ktorom platilo jediné pravidlo: nejestvuje nesprávne riešenie. Možno tak by sa dal zhrnúť Geverov prístup k vzdelávaniu – experimentovanie vo svete neprináša správne alebo nesprávne výsledky, ale zážitok zo snahy niečo vytvoriť.

Eva Amzlerová
projektový manažér, n.o. EDULAB


Gever Tulley na TED-e

... a v EDULAB-e

IMG_0365.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?