Škola bez budovy a personálu má 162 miliónov žiakov

Autor: edulab | 13.9.2012 o 8:42 | (upravené 13.9.2012 o 10:33) Karma článku: 8,64 | Prečítané:  552x

Mnohé školy či univerzity po celom svete by považovali za obrovský úspech, ak by sa o výklad učiva, či prednášky svojich pedagógov zaujímali tisíce ľudí. Existuje však akadémia, ktorá zo začiatku zamestnávala iba jedného človeka, ktorý navyše nie je ani pedagógom, a napriek tomu sa o jeho lekcie zaujímajú desiatky miliónov študentov. Hoci táto akadémia nepatrí do Ivy League (kde čiastočne jej príbeh začal), je v mnohom pre dnešnú dobu rovnako výnimočná. Od samotného príbehu prvotnej myšlienky jej vzniku až po to, že je pre používateľov zadarmo.

Príbeh akadémie s najviac poslucháčmi na svete sa točí okolo muža menom Salman Khan. Ten je jej zakladateľ a zároveň dlho bol aj jediný zamestnanec. Iba pre stručné zhrnutie pre tých, ktorí o ňom ešte nepočuli, S. Khan začal učiť úplnou náhodou, keď v roku 2004 súhlasil s tým, že doučí svoju sesternicu z matematiky. A keďže bývali každý inde, napadlo ho, že pár lekcií nahrá na video, ktoré si ona pozrie cez Youtube a tak sa doučí. Videá však okrem sesternice zhliadlo aj mnoho ďalších ľudí a chýr o nich sa rýchlosťou blesku šíril ďalej, čo položilo základ fenoménu zvanom Khan Academy.

Khan Academy funguje ako nezisková organizácia financovaná z dotácií a darov. Na oplátku ponúka bezplatne na svojom kanáli na Youtube viac ako 3 000 videí s lekciami z histórie, matematiky, medicíny až po financie. Vzdelávacie videá sú už dostupné aj na vlastnej internetovej stránke, ktorá navyše obsahuje aj mnoho ďalších využiteľných prvkov, ako napríklad sledovanie pokroku študentov, cvičné príklady, ale aj rôzne nástroje pre učiteľov na školách. Samotný Khan, hoci nie je pedagóg, má prvotriedne vzdelanie. Okrem troch titulov, bakalárskeho za matematiku a bakalárskeho a magisterského za elektrotechniku a informatiku na Massachusetts Institute of Technology má aj MBA z Harvardu.

Jeho lekcie si doteraz pozrelo viac ako 162 miliónov ľudí, medzi nimi aj zakladateľ Microsoftu Bill Gates, ktorý s ich pomocou doučoval aj svoje deti. Na základe svojich pozitívnych osobných skúseností sa stal veľkým fanúšikom Khanovej akadémie, ktorú následne podporil aj finančne. „Bol to šťastný deň, keď mu manželka dovolila opustiť jeho pôvodné zamestnanie a založiť Akadémiu," komentoval Gates rozhodnutie S. Khana zanechať povolanie finančného analytika a venovať sa iba Akadémii.

V anglicky hovoriacich krajinách sa Khanove lekcie využívajú bežne v školách pri výučbe, najmä matematiky. Keďže dnes existuje pre Khanovu akadémiu aj aplikácia pre iPad, študenti majú možnosť pozerať videá vzdelávacích lekcií na tabletoch s tým, že si zároveň precvičujú príklady a testujú svoj pokrok. Učitelia sú nadšení, lebo každý študent môže postupovať svojim vlastným tempom. Web akadémie totiž ponúka cvičebný systém, ktorý generuje študentom príklady na základe ich úrovne a výkonu a ktorý dokáže tvoriť testy, známkovať úlohy, upozorniť na medzery študentov a pod.

Khanova metóda výučby je takisto osobitá. Využíva optimálny pomer medzi dĺžkou lekcie a schopnosťou koncentrovať sa, preto sa dĺžka jednej lekcie pohybuje obvykle do 10 - 15 minút. Na rozdiel od bežnej výučby sa dá lekcia zastaviť a vrátiť sa k momentu, odkedy prestala byť preberaná látka jasná. Nikto nestojí študentom za chrbtom, nikdy nemôžu mať pocit, že zdržujú. A Khanov hlasový výklad je navyše miestami aj veľmi vtipný. A práve vtip, invencia a schopnosť pružne reagovať na nové silné myšlienky je niečo, čo je podstatou digitálneho vzdelávania.

Podstatné je to, že digitálne učivo vo forme videa, alebo iného média, má silu zmeniť paradigmu školstva. Klasický model, ktorý je postavený na odovzdávaní vedomostí od učiteľa k žiakovi sa digitálnym obsahom zmení. So základnými informáciami sa študent oboznámi samostatne mimo školy a na hodine potom ostane priestor pre prácu učiteľa so študentmi, prehlbovanie vedomostí, ich aplikáciu do praxe, experimenty a podobne. Digitálne učivo odbremení učiteľa od nutnosti výkladu základov a rozviaže mu tak ruky pri aktivitách, kde študent nebude už len pasívnym prijímačom.

Na Slovensku sa často interpretuje digitalizácia ako zavádzanie počítačov do výučby. Na príklade The Khan Academy vidno, že rovnako dôležitou súčasťou je aj digitálne učivo, pričom úloha učiteľa zostáva nezastupiteľná. Spojenie techniky a učiva základom pre využitie potenciálu moderných technológií, ktoré môžu pomôcť premeniť dlhé roky zabehnutú a čoraz menej efektívnu paradigmu školstva.

Ján Machaj

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?