reklama

Digitálne o Slovensku

Boli sme so študentmi na exkurzii na Slavkove a kolega, učiteľ dejepisu, práve opisoval najdramatickejší okamih bitky troch cisárov. Bolo to približne takto: nič netušiace ruské jednotky stáli obklopené hmlou na Preteckom návrší a o bojisku vedeli len podľa vzdialených zvukov streľby. O pochodujúcej, hmlou krytej francúzskej pechote, nemali ani tušenia. Keď vietor rozfúkal hmlu, bolo už pre vojská troch cisárov neskoro - Napoleonove jednotky sa prekvapujúco vynorili z hmly a ich nepriateľ nestihol zareagovať. O výsledku bitky bolo takmer rozhodnuté. Rozprával to s takým zanietením, že som mal podozrenie, že bol očitým svedkom. Študenti stáli v nezvyklom tichu a počúvali. Dokonca ani nemali v rukách mobily. Škoda, že sa tento výjav nepodarilo zaznamenať, nahraté by to síce nebolo celkom „ono“, ale vždy lepšie ako suché fakty a nudné diktovanie poznámok. Projekt „Po stopách dejín“ vznikol presne na to, aby takéto jedinečné okamihy boli prístupné komukoľvek a kedykoľvek.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Stručne o projekte. Cieľom je vytvorenie digitálneho vzdelávacieho materiálu, ktorý bude prístupný cez internet. Materiál bude obsahovať aj metodiku pre učiteľa, prípadne pracovné listy pre žiakov a ďalšie didaktické pomôcky. Témou materiálov sú miesta na Slovensku, ktoré sú unikátne z pohľadu dejín alebo geografie. Každý z desiatich projektov podporí EDULAB udelením grantu vo výške 1000 eur.

Výsledkom budú malé sondy do regionálnych dejín a geografie. Jadrom celého materiálu budú krátke videá, v ktorých učitelia so svojimi študentmi, prípadne odborníkmi z danej oblasti, sprístupnia vybranú lokalitu ostatným. Stanú sa na chvíľu našimi sprievodcami. Keďže všetky témy vychádzajú zo štátneho vzdelávacieho programu, budú môcť materiály použiť aj učitelia na vyučovaní. Pre ostatných môžu slúžiť ako inšpirácia pri plánovaní školského alebo rodinného výletu, či ako zdroj informácií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počas minulého roku sme vybrali 10 z celkového poštu 38 námetov na projekt. Ak všetko pôjde podľa plánu, tak koncom školského roka 2012/13 budú materiály zverejnené.

Na čo sa môžeme tešiť? Tu je stručné priblíženie obsahu prvých piatich projektov.

1. Aké boli Košice počas života Františka Rákociho II, to nám priblížia pedagógovia a žiaci z gymnázia na Alejovej ulici v Košiciach. Pripravia video, pracovné listy a ďalšie materiály, ktoré priblížia búrlivé obdobie konfliktov medzi uhorskou šľachtou a Habsburgovcami.

2. O Kremnici a jej slávnej baníckej a mincovníckej minulosti natočia 5 videí učitelia spolu so žiakmi zo základnej školy na ulici Pavla Križku v Kremnici. Témami bude aj život baníkov, husiti, či technológia ťažby drahých kovov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Kolegovia zo ZŠ na Slnečnej ulici v Námestove sa vrátia do času, keď ešte nestála Oravská priehrada, pod ktorej hladinou sa nachádza aj obec Slanica. Dnes zatopená dedina bola vychýreným centrom plátenníctva a narodil sa v nej aj Anton Bernolák. Možno aj vďaka tomuto materiálu sa naučíme nezabúdať na minulosť len preto, že nie je pred našimi očami.

4. Z koľkých rôznych perspektív sa môžeme pozerať na jednu oblasť? Učitelia a žiaci z ZŠ v Hliníku nad Hronom nám ukážu, že pohľadov môže byť skutočne veľa. Predstavia jednu z najstarších prírodných rezervácií na Slovensku - Szabóovú skalu, geologickú lokalitu Kamenné more, liečivé pramene a kúpele vo Vyhniach ale aj pracovný tábor v tej istej lokalite. Aj na tomto projekte je vidno, že poznávanie Slovenska a sveta môže začať priamo za dvermi - a to je cieľ regionálnych dejín a geografie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5. Dejiny sa najlepšie učia ak môžete študentom ukázať predmet na ktorom sa podpísali ich premeny. Hrad v Liptovskom Hrádku je presne takou ilustračnou pomôckou. Pôvodný hrad mal za úlohu strážiť kráľovskú cestu. Prešiel rukami Žigmunda Luxemburského, Mateja Korvína či Habsburgovcov, aby nakoniec získal svoju terajšiu podobu zrenovovaného hotela a reštaurácie. Premeny hradu v Liptovskom Hrádku nám priblížia učitelia a žiaci zo ZŠ a MŠ v tom istom meste.

Myslím si, že témy prvých piatich projektov sľubujú veľký potenciál a naozaj sa máme na čo tešiť. V druhej časti blogu vám o týždeň predstavím zvyšné projekty a zámer ich využitia na hodine, škole, či pre jednotlivcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ján Machaj

n.o. EDULAB

edulab

edulab

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nezisková organizácia, ktorej cieľom je hľadanie podoby školy v 21. storočí. Zoznam autorových rubrík:  EDULAB - projektyZažili sme v EDULAB-eUčime digitálneNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu