Keď sa pri učení učíme učiť

Autor: edulab | 27.3.2013 o 10:10 | (upravené 27.3.2013 o 14:26) Karma článku: 4,63 | Prečítané:  524x

Edulab je centrum moderného vzdelávania a našim cieľom je sprostredkovať žiakom zážitok učenia aj prostredníctvom digitálnych technológií. Jednou z foriem našej činnosti sú ukážkové hodiny, ktoré bezplatne navštevujú školy z celého Slovenska.

V marci takto navštívili EDULAB žiaci a kolegovia z Obchodnej akedémie Imricha Karvaša v Bratislave a skúsili si, aké je to vymeniť si role. Z pedagógov (a riaditeľa akadémie p. Papánka) sa stali študenti, ktorých učili tí, čo inokedy sedia v laviciach. Témou vyučovania boli energie a obnoviteľné zdroje, ekonómia a ekológia ich využívania. Podobný princíp výučby je na školách bežný – žiaci dostanú tému, ktorú vypracujú ako referát a potom ju predostrú, zvyčajne formou digitálnej prezentácie, spolužiakom. Chcel by som zdôrazniť tri príčiny, prečo je tento spôsob vyučovania moderný a nemal by byť na žiadnom predmete podceňovaný. Po prvé, žijeme vo svete, kde sú informácie dostupné na každom kroku. Stačí byť pripojený na internet a poznatky sú dostupné kdekoľvek a kedykoľvek. Dôsledky informačného pretlaku sú v škole paradoxné – namiesto kreatívneho využívania množstva zdrojov sa študenti uspokoja s najjednoduchším riešením – skopírovaním textov z prvej dostupnej encyklopédie. Netreba sa tomu čudovať. Sú zvyknutí informácie pasívne prijímať a v novej situácii, kedy majú z existujúcich zdrojov niečo vlastné vytvoriť, nevedia ako na to. A práve projektové vyučovanie, alebo zmena role z učiteľov na žiakov smeruje k novému cieľu: učiť sa informácie spracovávať a nie len pasívne prijímať a preberať.

Druhou príčinou je, že zmena prístupu k informáciám vyžaduje nové zručnosti, ktoré žiaci nemajú. Mali by informácie vyhľadať, posúdiť ich dôveryhodnosť a dôležitosť vzhľadom na tému. Ďalej by ich mali vedieť interpretovať, vizualizovať do digitálnej alebo inej podoby a nakoniec spracovať transformovať do niečoho nového, čo síce vychádza z pôvodných informácií, ale zároveň ich prekračuje zámerom a kreativitou ich nového autora – žiaka. Tieto zručnosti nie sú žiakom dané, a práve tu je najpodstatnejšia rola učiteľa. Pri prezentácii síce počúva žiaka, ale je na učiteľovi, aby žiaka k spomínaným zručnostiam doviedol.

Po tretie, hotová prezentácia je len polovica práce. Treba sa ešte postaviť pred spolužiakov, učiteľov a tému vlastnými slovami odprezentovať. A to nie je o nič ľahšie ako príprava. Odovzdať komplikovanú myšlienku, názor, ostatným tak, aby to pochopili je ďalšou kľúčovou zručnosťou, ku ktorej učiteľ žiakov vedie.

Žiaci Obchodnej akadémie Imricha Karvaša sa teda neučili len o obnoviteľných zdrojoch, energii a fosílnych palivách. Učili sa informácie vyhľadávať, spracovávať, zrozumiteľne interpretovať, vizualizovať do digitálnej prezentácie a odovzdávať svoje myšlienky iným. A práve pre toto všetko je projektové vyučovanie stále moderné a má svoje nezastúpiteľné miesto vo výučbe. Pretože v dnešnej dobe je ešte dôležitejšie vedieť s informáciami aktívne pracovať než ich iba pasívne prijímať a preberať.

 

Ján Machaj

n.o. EDULAB


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?