IKT na našich školách - kvantitu máme, kvalita je výzva

Autor: edulab | 22.5.2013 o 13:05 | (upravené 23.5.2013 o 13:01) Karma článku: 3,99 | Prečítané:  208x

Európska komisia (EK) publikovala vo februári tohto roka rozsiahlu, 163-stranovú analýzu obsahujúcu výsledky prieskumu o využívaní informačno-komunikačných technológií vo vzdelávaní. Prieskum zahŕňal 31 krajín, z toho 27 členských krajín EÚ plus Chorvátsko, Island, Nórsko a Turecko. Celkovo bolo oslovených 190 tisíc respondentov - žiakov, študentov, pedagógov a manažérov škôl. Keďže publikácia obsahuje množstvo údajov, ktoré na tejto ploche nie je možné zreprodukovať, sústredím sa na to, ako si v prieskume vodilo Slovensko a aké sú hlavné zistenia.

A ako z prieskumu vychádza Slovensko? Čo sa týka technologického vybavenia škôl, Slovensko sa zaradilo v prieskume medzi priemer EÚ. To nie je nijako prekvapujúci výsledok, vzhľadom na to, že na Slovensku doteraz nebola prijatá a realizovaná žiadna celoštátna stratégia technologickej modernizácie škôl. Výnimku, čo sa týka infraštruktúry, tvorí iba pripojenie na internet. Tým, že Slovensko začalo so zavádzaním internetu do škôl neskôr ako ostatné krajiny, vynechalo pomalšie internetové technológie a tak má takmer všetky školy pripojené cez vysokorýchlostný internet. Ako ukázala analýza, v tomto ukazovateli patrí Slovensko medzi lídrov v EÚ, a to na všetkých sledovaných stupňoch štúdia.

Pomerne úspešné bolo Slovensko aj v ukazovateli využívania IKT pedagógmi pri výučbe, keď sa na všetkých sledovaných stupňoch štúdia umiestnilo na popredných priečkach, ďaleko nad priemerom EÚ. To je v súlade aj s našimi skúsenosťami, ktoré ukazujú, že učitelia u nás, napriek nedostatku dostupného vzdelávacieho obsahu, prejavujú intenzívny záujem o používanie moderných technológií na vyučovaní. Verím, že k slušným výsledkom Slovenska v tomto ukazovateli skromnou mierou prispel aj EDULAB, ktorý za ostatný rok v rámci svojho Programu podpory digitalizácie škôl vyškolil po celom Slovensku už 1206 pedagógov a okolo 600 budúcich učiteľov.

Vo všeobecnosti prieskum ukázal, že situácia vo vybavení európskych škôl IKT sa v porovnaní s rokom 2006, kedy sa naposledy robil podobný prieskum, podstatne zlepšila. V súčasnosti pripadá na 100 študentov stredných škôl približne dvakrát viac počítačov ako tomu bolo v roku 2006. Zlepšilo sa aj pripojenie škôl na internet, ako aj prenosová rýchlosť. Intenzívnejšie využívanie IKT pri výučbe, v porovnaní s rokom 2006, reportovali aj pedagógovia. Rozšírila sa aj škála používaných edukačných technológií, okrem počítačov sa dnes v školách využívajú aj interaktívne tabule, data projektory, tablety, smartfóny či digitálne kamery. Analýza zároveň konštatuje, že medzi jednotlivými členskými krajinami EÚ pretrvávajú v jednotlivých ukazovateľoch naďalej veľké rozdiely. Či už ide o množstvo technológií pripadajúcich na stanovený počet študentov alebo o intenzitu ich využívania pri výučbe.

Prieskum ukázal aj rezervy, ktoré má EÚ vo využívaní IKT na školách. Až 20% študentov stredných škôl v rámci vyučovacieho procesu nikdy alebo takmer nikdy nepoužilo počítač. To nie je práve najlepšia správa, pretože osobne som presvedčený, že rozvoj kompetencií práce s digitálnymi technológiami je pri úspechu na budúcom pracovnom trhu či pri inovatívnom podnikaní, kľúčový.

Výsledky prieskumu sa zdajú byť pre Slovensko uspokojivé, ale okrem kvantity musíme zvážiť aj kvalitu používania IKT. Na mnohých školách sú počítače využívané len na výučbu informatiky, interaktívne tabule stoja vypnuté a nevyužité, prípadne slúžia ako drahé premietacie plochy. Musíme sa sústrediť na rozvíjanie digitálnej gramotnosti u učiteľov a žiakov. Kľúčové nie je vlastnenie technológii ale zmysluplná práca s nimi. Rozvíjanie digitálnej gramotnosti vo sfére technologickej (ako pracovať s IKT?), kognitívnej (ako poznávať, učiť sa a tvoriť s IKT?) a etickej (ako pracovať zodpovedne, legálne a zdravo) musí byť súčasťou práce s IKT na každom predmete. Bez gramotnosti bude jedno či sa nachádzame na špičke alebo chvoste štatistík.

Vybrané dáta z prieskumu:

infogr3.png

 

Kto má záujem zoznámiť sa s celou analýzou, je dostupná na:

http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/survey-schools-ict-education

 

Ján Machaj

n.o. EDULAB

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?