reklama

Boli sme na fínskej Univerzite

Dajú sa v saune vyriešiť problémy svetového kalibru? Rastú vo Fínsku co-working huby ako huby po daždi? Je fínske školstvo naozaj inovatívny a dobre naštartovaný startup? Ktorým smerom kráča to naše?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

„Mali sme tu vianočnú party,“ oznámil nám šéf Urban Millu, ktorý funguje pri Univerzite Aalto v Helsinkách a ukazoval pritom na univerzálne rozpoznateľné stopy študentskej zábavy. Umelohmotné poháriky, taniere s nedojedeným jedlom, črepy narýchlo pozametané pod prototypy horizontálneho dotykového displeja dotvárali atmosféru miesta, ktoré vzniklo na to, aby slúžilo ako veľké ihrisko pre tých, ktorí chcú niečo originálne vymyslieť, vytvoriť a predať. Neviem na čo veľká hala slúžila pred tým, ale teraz je to miesto, kde sú tvorcovia Urbanistických inovácií, inými slovami - riešia sa tam problémy moderného mesta. Tvorí sa tam všetko možné od návrhov na stanice metra, cez aplikácie s rozšírenou realitou až po inteligentné pouličné osvetlenie. A čo je podstatné – nielen sa tam stretávajú a debatujú, ale najmä vyrábajú. Vyspovedali sme dvoch z potulujúcich sa mladých mužov so šálkami kávy v ruke. Obaja tam pracovali na svojich projektoch, ktoré, podľa nich už o chvíľu, budú predávať do celého sveta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Urban Mill po vianočnej párty
Urban Mill po vianočnej párty 

„Asi 10 percent teórie a 90 percent praxe,“ taká bola odpoveď projektovej manažérky Design Factory z tej istej univerzity na našu otázku. Ešte minulý rok bola študentkou a teraz sa stará o to, aby v rozsiahlom komplexe mohol každý priviesť svoju ideu k funkčnému prototypu. Design Factory ponúka svoje priestory študentom predmetov týkajúcich sa informačných technológií, dizajnu a biznisu. Jeden z produktov by sa zišiel aj mne doma – zariadenie, ktoré pri odchode z domu indikuje, ktoré z podstatných vecí (peňaženka, kľúče, telefón) zostali doma. Študenti ho vymysleli, navrhli a vyrobili. A teraz ho možno aj predajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Boli tu aj Slováci, len si nepamätám, čo robili, ale niečo určite,“ povedal nám mladý muž, ktorý mal na starosti Startup Saunu, umiestnenú medzi Dizajn Factory a Urban Millom. Volá sa to sauna, lebo sme boli vo Fínsku a asi aj preto, lebo jednotlivé pracovné priestory boli naozaj v saunách. Našťastie vypnutých, lebo kreativita pri 90 stupňoch môže byť problematická. Startup Sauna je priestor, prístupný všetkým, čo sa chcú dať dokopy a niečo spoločne spraviť. Ako inak.

Startup sauna je našťastie vypnutá.
Startup sauna je našťastie vypnutá. 

Tieto tri priestory mali jeden spoločný znak – podporovali mladých ľudí z rôznych študijných odborov k spolupráci, tvorbe produktov s jasným cieľom: vytvoriť niečo inovatívne, čo sa dá premeniť na obchodovateľný produkt. Okrem toho bolo všade cítiť veľkú snahu otvoriť univerzitu a dianie v nej okolitému svetu, či už formou spolupráce so súkromným sektorom, jednotlivcami alebo štátnymi inštitúciami. „Nechceme, aby študenti vytvárali svoje produkty odtrhnutí od reality niekde v garáži a potom, po troch rokoch výskumu a výroby zistili, že o ich produkt nikto nemá záujem. Chceme, aby podnikali.“ Aj tieto slová odzneli na jednej z prezentácií a plne kopírovali jeden z prostriedkov, ktorými sa chce univerzita Aalto stať do roka 2020 jednou z top inovatívnych univerzít na svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na prezentácii o stratégii univerzity sme sa dozvedeli aj to, kde pramení tento tlak na podnikateľský kontext štúdia. Nebolo to tak dávno, kedy sa helsinské univerzity zameriavali na prípravu pracovnej sily pre vtedy najväčšiu technologickú firmu v okolí – Nokiu. Pripravovali ich pre zamestnanie, o ktoré tento gigant javil záujem. A všetko pekne fungovalo až do momentu, kedy sa z giganta stal – ak nie outsider, tak podstatne menší hráč. Na pracovnom trhu sa odrazu objavilo množstvo výborne pripravených ľudí o ktorých nikto nejavil záujem. „Nechceme pripravovať ľudí pre zamestnanie v korporácii. Pre národné hospodárstvo je prínosnejšie, ak študenti nerozmýšľajú nad svojim vzdelaním ako prostriedkom pre zamestnanie, ale používajú ho ako nástroj na to, aby začali sami podnikať, tvoriť a predávať.“ Keď som počul tento argument, tak mi všetko zaklaplo do seba. Všetky startup inovatívno - kreatívne dielne a huby, ktoré univerzita podporuje, vznikajú s jedným cieľom – naučiť študentov kooperovať, inovovať, vytvárať a predávať. Ani sa nebudem snažiť porovnávať túto filozofiu s našim vzdelávacím systémom, pretože ide o dva úplne odlišné druhy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem, koľko zo startupov a spin-off firiem z týchto aktivít vznikne. Môžeme sa na to pozerať skepticky a tvrdiť, že celá táto rétorika (inovácia, kreativita, startupy) je len bublina, a trendy rétorika. Podľa mňa by však stálo za to porozmýšľať nad vzdelávaním trochu inak, než sme zvyknutí. Vo Fínsku som mal ten pocit, že je to skôr cesta k sebarealizácii, než nástroj na výrobu povolaní. Ten náš model má dopredu daný vzor – učenie sa začína otázkou: čo má žiak vedieť, aký má byť výsledok tohoto procesu. Tento prístup má svoje výhody. Vieme kam smerujeme, čo chceme dosiahnuť, výsledky vieme merať testami a počtom ľudí vzdelaných v danej profesii. Ale má aj svoje nevýhody a to hlavne v momente, keď vyštudovaný profesionál narazí na realitu pracovného sveta, ktorá môže byť prekvapujúca. Kultivovanie schopností, ktoré vedú k tomu, že človek vidí svet ako jednu veľkú príležitosť (na tvorbu, kooperáciu, biznis, atď.) však dá mladému do rúk iný nástroj než štátom certifikovanú profesiu – dá mu schopnosť prispôsobiť sa nepoznanému, chopiť sa šance a žiť tvorivo.

Je to risk, ale to vedia aj Fíni. „Fínsko týmto prístupom buď padne, alebo vyhrá,“ tak údajne znel jeden z titulkov v tlači po tom, čo univerzita Aalto v roku 2010 vznikla a oznámila svoje zámery. Je rok 2015 a zdá sa, že všetko smeruje k tomu, že zatiaľ vyhráva.

(Návšteva Univerzity Aalto sa uskutočnila v rámci fóra ACREf, ktoré organizovalo slovenské veľvyslanectvo v Helsinkách.)

Poznámka: všetky citáty sú parafrázy výrokov, ako som si ich zapamätal.

 

Ján Machaj, EDULAB

edulab

edulab

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nezisková organizácia, ktorej cieľom je hľadanie podoby školy v 21. storočí. Zoznam autorových rubrík:  EDULAB - projektyZažili sme v EDULAB-eUčime digitálneNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu