edulab
Boli sme na fínskej Univerzite
Dajú sa v saune vyriešiť problémy svetového kalibru? Rastú vo Fínsku co-working huby ako huby po daždi? Je fínske školstvo naozaj inovatívny a dobre naštartovaný startup? Ktorým smerom kráča to naše?
Nezisková organizácia, ktorej cieľom je hľadanie podoby školy v 21. storočí. Zoznam autorových rubrík: EDULAB - projekty, Zažili sme v EDULAB-e, Učime digitálne, Nezaradené
Dajú sa v saune vyriešiť problémy svetového kalibru? Rastú vo Fínsku co-working huby ako huby po daždi? Je fínske školstvo naozaj inovatívny a dobre naštartovaný startup? Ktorým smerom kráča to naše?
Edulab je centrum moderného vzdelávania a našim cieľom je sprostredkovať žiakom zážitok učenia aj prostredníctvom digitálnych technológií. Jednou z foriem našej činnosti sú ukážkové hodiny, ktoré bezplatne navštevujú školy z celého Slovenska.
Každý, kto mal niekedy niečo dočinenia so školstvom, vie, že študenti hľadajú spôsob, ako sa s úlohami vysporiadať čo najjednoduchšie. Vždy sa pred hodinou opisovali domáce úlohy, na každej písomke je v triede aspoň jeden podvodník, poznámky sa nepíšu, ale kopírujú. Ktorá doba však bola k zjednodušovaniu ústretovejšia ako súčasnosť? Stačí ovládať dve funkcie počítača – copy / paste a všetko je odrazu jednoduchšie. A tak nám vyrastá copy – paste generácia. Čo je horšie, počas tohto procesu preberania informácií dochádza k magickej premene pôvodného diela na vlastné dielo a mnohokrát v blaženej nevedomosti. V EDULAB-e sme sa stretli, aby sme našli protiliek na tento neduh. Dr. Masaryk a dr. Sokolová nám predstavili účinnú protilátku – kritické myslenie.
Koncom mája mali zástupcovia viacerých škôl možnosť zúčastniť sa v EDULAB-e na zaujímavom worskhope. Hosťom podujatia bol americký rečník a experimentátor Gever Tulley. Gever Tulley je svetoznámy autor, rečník a zakladateľ inovatívnej školy Brightworks v Santa Barbare v Kalifornii. Vedie workshopy pre deti a dospelých, venuje sa v nich zážitkovému učeniu a experimentom. Na prednáške porozprával skúsenosti zo svojej školy a odprezentoval myšlienky, ktoré sú stredobodom jeho vízie vzdelávania. Nemá žiadne formálne pedagogické vzdelanie, ale ako rád spomína, vie z piesku vytvoriť dokonalú guľu, inými slovami – sústredí sa skôr na prax, než na teóriu. Vzdelávaniu sa začal venovať po tom, ako videl deti svojich kamarátov riešiť problémy, tvoriť a nevzdávať sa pri prvom zlyhaní. Experimentovať s praktickým riešením problémov začal so svojimi deťmi. Zistil, že pokiaľ ich správne motivuje, tak z mála dokážu vytvoriť veľa a čo je dôležité, nadobudnú tak poznanie vlastnou skúsenosťou, nie memorovaním poučiek.
Známy didaktik Ken Robinson povedal: „deti nestrácajú vekom kreativitu, oni sú z nej vzdelané". Včera sme v EDULAB-e videli, že na tomto výroku niečo bude. A na jedno takéto kreatívne vyučovanie bolo zvedavá dokonca aj televízia Markíza.