Pripravte žiakom zážitok a učenie príde samo

Autor: edulab | 30.5.2012 o 7:03 | (upravené 30.5.2012 o 12:04) Karma článku: 5,46 | Prečítané:  879x

Koncom mája mali zástupcovia viacerých škôl možnosť zúčastniť sa v EDULAB-e na zaujímavom worskhope. Hosťom podujatia bol americký rečník a experimentátor Gever Tulley. Gever Tulley je svetoznámy autor, rečník a zakladateľ inovatívnej školy Brightworks v Santa Barbare v Kalifornii. Vedie workshopy pre deti a dospelých, venuje sa v nich zážitkovému učeniu a experimentom. Na prednáške porozprával skúsenosti zo svojej školy a odprezentoval myšlienky, ktoré sú stredobodom jeho vízie vzdelávania. Nemá žiadne formálne pedagogické vzdelanie, ale ako rád spomína, vie z piesku vytvoriť dokonalú guľu, inými slovami – sústredí sa skôr na prax, než na teóriu. Vzdelávaniu sa začal venovať po tom, ako videl deti svojich kamarátov riešiť problémy, tvoriť a nevzdávať sa pri prvom zlyhaní. Experimentovať s praktickým riešením problémov začal so svojimi deťmi. Zistil, že pokiaľ ich správne motivuje, tak z mála dokážu vytvoriť veľa a čo je dôležité, nadobudnú tak poznanie vlastnou skúsenosťou, nie memorovaním poučiek.

Zážitkové učenie naživo v EDULAB-eZážitkové učenie naživo v EDULAB-e

Každý čerpá inšpiráciu inde, Gever pri večeri. Práve tam ho napadla aj táto myšlienka: Čo ak by som spravil letný tábor, kde by sa deti učili experimentovaním? Tábor vznikol typicky americky - bez zdĺhavej teoretickej prípravy koncepcie skočil Gever rovnými nohami do akcie. Namiesto premýšľania o tábore ho jednoducho spravil. Začal tým, čo vie sám nejlepšie - vyrábať veci a učiť to isté deti. Gever verí, že ak dieťa v rannom veku niečo pozitívne zažije, skôr, či neskôr sa to prejaví na jeho postoji k životu. Prekonávať problémy pri experimentovaní ich pripravuje na prekonávanie problémov v živote. Od začiatku vedel, že dovolí deťom používať skutočné nástroje a materiály - hrať sa s ohňom, mať vreckový nožík a používať ho, šoférovať auto. Všetky tieto „zakázané činnosti“ im zlepšujú koordináciu, prinášajú zážitky a skúsenosti, ktoré im zostanú na celý život. Deti v sebe objavili tvorivý potenciál, a začali kreovať.  Na základe skúseností z tábora vytvoril aj školu, ktorej krédom by mohlo byť: “pripravte žiakom zážitok a učenie príde samo“. Gever tvrdí, že pokiaľ učenie pre deti nie je výnimočné, tak je len povrchné. Zážitok prináša prekvapenie, údiv a ten, ako vieme od Sokrata, je počiatkom každého myslenia. Detstvo bez prekvapení znamená to, že neskôr v živote sme apatickí a bez radosti. Myšlienky a nápady, ktoré získali deti pri experimentovaní trvajú dlhšie, ako niečo, čo si museli prečítať v knihách. Podla Gevera boli deti angažovanejšie, ako v klasickej škole. Zaujímavá bola aj koncepcia vyučovania – hodiny nahradili niekoľkotýždňové cykly, v ktorých sa rieši jedna téma. Každý cyklus je rozdelený na fázu objavovania, fázu bádania a diskusnú časť s lektormi a profesionálmi z danej oblasti.

Na konci prednášky sa uskutočnil workshop so žiakmi a študentami na tému „Škola hrou“, na ktorom platilo jediné pravidlo: nejestvuje nesprávne riešenie. Možno tak by sa dal zhrnúť Geverov prístup k vzdelávaniu – experimentovanie vo svete neprináša správne alebo nesprávne výsledky, ale zážitok zo snahy niečo vytvoriť.

Eva Amzlerová
projektový manažér, n.o. EDULAB


Gever Tulley na TED-e

... a v EDULAB-e

IMG_0365.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.


Už ste čítali?