Digitálne o Slovensku (2. časť)

Autor: edulab | 29.1.2013 o 9:50 | Karma článku: 4,93 | Prečítané:  737x

V prvej časti blogu ste si mohli prečítať charakteristiku grantu „Po stopách dejín“, ktorý v Edulabe v spolupráci s učiteľmi realizujeme a tiež náčrty obsahov prvých piatich projektov. Stručne o ďalších piatich vybraných projektoch:

Hospodárstvo sa vždy podieľa na podobe regiónu. Tento vzťah sa rozhodli bližšie preskúmať učitelia zo ZŠ v Banskej Belej. Práve tam známy slovenský architekt Emil Belluš naprojektoval stavbu továrne na ohňovzdorné tvárnice – Dinas Banská Belá. Továreň dnes už nefunguje, ale je skvelým historickým svedectvom o funkcionalizme, priemysle a premenách regiónu.

Žiaci deviateho ročníka spolu s učiteľmi na ZŠ Andreja Sládkoviča v Sliači sa vydajú po stopách tohto slovenského básnika. Pokúsia sa prepojiť pohľad na Sládkoviča z perspektívy dejepisu, slovenčiny a vystopujú jeho pôsobenie v rôznych lokalitách. Prínos podobných projektov je v medzipredmetovom prepojení, ktoré často na vyučovaní chýba. A práve takto sa môžeme naučiť vnímať dejiny nie ako izolované fakty, ale v súvislostiach.

Slovenské národné povstanie je jednou z kľúčových udalostí našich dejín. Na pôsobenie partizánskych skupín v Podjavorinskom kraji sa sústredí projekt realizovaný ZŠ v Myjave. Téma bude prezentovaná multiperspektívne – nielen ako hrdinský protifašistický odboj, ale aj ako udalosť, ktorá vážne, a nie vždy pozitívne, zasiahla do života obyvateľov kraja.

Jeden zo spôsobov, ako sprístupniť minulosť žiakom, je poukázať na historické stavby, okolo ktorých denne prechádzame a často ostanú bez povšimnutia, bez vedomia dejinnej súvislosti. Kolegyne z gymnázia sv. Andreja v Ružomberku nás prevedú po sakrálnych stavbách Dolného Liptova.  Zdokumentujú svoju exkurziu so študentmi, pripravia študijné materiály a 3D modely stavieb – a žiakom regiónu sa dejiny o kúsok priblížia.

Rožňava a jej okolie je oblasť, na ktorú sa môžeme pozrieť z mnohých pohľadov. Je to banské mesto, miesto prelínania slovenskej, nemeckej a maďarskej kultúry, ale aj pôsobisko významných osobností našich dejín ako Šafárik, Dobšinský, či predseda prvej uhorskej vlády Andrássy. Neďaleko sa tiež nachádza kaštieľ Betliar, či gotický kostol v Štítniku. Takúto pestrú mozaiku regiónu sa rozhodli poskladať učitelia zo ZŠ na Ulici pionierov v Rožňave.

Všetky projekty sú momentálne vo fáze prípravy metodickej a teoretickej časti. Hneď potom sa začne s tvorbou multimediálnych materiálov. Kolegyne a kolegov pedagógov spoločne so študentmi čaká neľahká úloha. Niektoré skupiny rátajú s takými náročnými prvkami ako 3D animácie, hrané scénky v historických kostýmoch, rozhovory s odborníkmi, či virtuálne prehliadky. Tvorba digitálneho vzdelávacieho obsahu nie je nikdy jednoduchá. Od myšlienky k jej realizácii narazia kolegovia určite na množstvo technických a metodických problémov. Ani v jednom prípade nejde o zjednodušenú prípravu materiálov – stiahnutie obrázkov a skompletizovanie vo voľne dostupnom softvéri. Tu vzniká naozaj niečo nové, originálne – materiál, ktorý po dokončení bude prospešný nielen pre samotných tvorcov, ale aj pre všetkých žiakov, učiteľov a verejnosť.


Ján Machaj

n.o. EDULAB

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.


Už ste čítali?