Čo je digitálne hniezdo a ako vyzerá?
Pozostáva z troch základných komponentov: interaktívnej tabule, počítača učiteľa a žiackych počítačov, pričom všetky tri prvky sú navzájom prepojené a pripojené na internet. Majú dotykové ovládanie, dokážu sa prepojiť a sú dokonalou náhradou klasických učebníc aj zošitov. Epicentrom diania je interaktívna tabuľa s reproduktormi. Dá sa na nej písať elektronickým perom, púšťať video, prehrávať zvukové súbory, interaktívne testy, ale aj hrať hry, ktoré sú zamerané na zvyšovanie koncentrácie, postrehu alebo kreativity. V počítačoch žiakov sú uložené učebnice, ale aj špeciálne výukové programy a cvičenia, ktoré nahrádzajú pracovné zošity. Učiteľ môže kedykoľvek skontrolovať, čo práve robia jednotliví žiaci, či celá skupina a tiež premietnuť obrazovku žiackeho počítača na tabuľu, aby sa o obsahu dalo diskutovať v celej skupine. V princípe je to teda obdoba EDULABU.
Výhody a nevýhody
Poďme najskôr k výhodám. Niekoľkoročná prax ukázala, že obavy zo zanedbania rozvoja grafomotoriky, hlavne u prváčikov, sa nepotvrdili. Práve naopak, okrem štandardného precvičovania písma v zošitoch deti vykonávajú uvoľňovacie cvičenia na dotykovej interaktívnej tabuli. Ukázalo sa, že tento pôvodne dril deti baví a motivuje ich. Druhá veľká výhoda je v tom, že práca v skupine odbúrala izoláciu jednotlivcov. Pri tradičnom spôsobe výučby sa stane, že kolektív z rôznych dôvodov vyčlení zo svojho stredu jednotlivcov, ktorí majú následne problém zaradiť sa doň späť, čo spôsobuje nemalé problémy tak rodičom, ako aj učiteľom, nehovoriac o žiakoch samotných.
No a na rad prichádza hlavná výhoda, ktorá sa ukázala až po uplynutí určitého času. Prieskum medzi prvákmi v Znojme ukázal, že digitálne hniezda výrazne zvýšili efektivitu učenia. Kým priemer efektivity učenia v ČR je na úrovni 70%, v Znojme bolo dosiahnutých 89%. Zároveň bolo prieskumom zistené, že sa podarilo úplne otočiť vzťah žiakov k menej populárnym predmetom: češtine, cudzím jazykom a prírodovede. Prieskum ukázal, že deti zo Znojma si obľúbili tieto predmety dvakrát viac ako je celonárodný priemer v Čechách.
A aké sú nevýhody? Nevýhodou je, že na začiatku sú nevyhnutné investície do techniky. V Čechách sa do financovania zapojili aj rodičia, na ktorých náklady sa zväčša zakúpili počítače pre žiakov, kým interaktívna tabuľa a internetová sieť boli nákladom školy. Náročnejšia je aj príprava samotných učiteľov, ktorí musia stráviť denne nejaký čas vyhľadávaním názorných príkladov o preberanom učive na internete a prípravou aktivít pre žiakov.
Prečo digitálne hniezda?
Asi nikoho neprekvapí, že dosiahnuté výsledky sa raketovou rýchlosťou rozchýrili a digitálne hniezda sa usadili v školách po celej krajine. Dnes už nie sú výnimkou ani školy, kde všetky prvé triedy využívajú iba tento model. Či sa digitálnymi hniezdami inšpirujú aj školy na Slovensku, ukáže čas. Výsledky a dobré skúsenosti z Čiech hovoria, že vytváranie vhodných podmienok v kombinácii technológie, softvéru a zručných pedagógov môže priniesť zaujímavé výsledky. Vytvorenie štandardnej IKT zostavy, ktorá by umožňovala skupinovú prácu je o to zaujímavejšia idea, že dnes (projekt digitálnych hniezd má korene v roku 2009) máme k dispozícii pokročilejšie dotykové technológie - multidotykové tabule na ktorých môže naraz pracovať niekoľko žiakov, alebo tablety, ktoré úplne búrajú rozdiel medzi papierovým a digitálnym pracovným zošitom. Určite by stálo za to vyskúšať ako by z digitálnych hniezd vyletovali žiaci aj u nás.
Ján Machaj
n.o. EDULAB