Potrebujeme modernizáciu školstva?

Autor: edulab | 23.4.2013 o 12:00 | Karma článku: 7,62 | Prečítané:  609x

Ak chceme diskutovať o modernizácii školstva, musíme mať v prvom rade jasno v tom, čo pojem modernizácia znamená. V minulosti naši predkovia rovnako označovali veci, ktoré sú pre nás dnes presným opakom. Kedysi bola moderná tabuľa s kriedou a ešte nedávno to bol monitor na stole každého žiaka. Je modernizácia kľúčový pojem alebo je to len vata, ktorú vkladáme všade tam, kde chceme zakryť, že vlastne nemáme čo konkrétne povedať?

Slovo moderný pochádza z latinského modo - práve teraz. A podľa používania slova sa zdá, že sme moderní prekvapujúco dlhú dobu. Niekedy v prvej polovici 12. storočia začal opát Suger rekonštruovať kláštor Saint Denis v Paríži. Nechcel stavať po vzore antiky, nepáčil sa mu ani ťažký románsky sloh, chcel niečo nové, vzdušné, s vysokou klenbou a veľkými oknami - nazval to opus modernum (moderné dielo). Renesanční architekti o dvesto rokov neskôr týmto štýlom, gotikou,  opovrhovali a moderná bola opäť antika. Každé obdobie prichádza s vlastnou interpretáciou toho, čo je moderné - to znamená aktuálne práve teraz, to čo sa vyčleňuje sa voči minulosti.

V dejinách ľudstva je modernizácia prirodzenou súčasťou každej činnosti. Menia sa podmienky, technológie, myslenie a zároveň potreby súčasnosti. Každý vek má stred modernity. V renesancii to bola Florencia, v 19. storočí Paríž alebo Londýn a dnes sú to technologické centrá ako Sillicon Valley - tep doby je diktovaný taktovacou frekvenciou mikroprocesorov.

Nech je centrom dnešného diania ktorákoľvek oblasť, rozhodne ňou nie je naše školstvo. Zdá sa, že sme skôr v neustálom závese za epochou. To sa špeciálne týka základných a stredných škôl. U vysokých škôl je dôležitý nielen vzdelávací, ale i výskumný smer. Minimálne v zahraničí ide o jeden z pilierov dynamiky vývoja. Modernizácia v kontexte školstva znamená zmenšiť alebo úplne odstrániť rozdiel medzi dianím v okolitom svete a v škole. Školstvo stratilo dych v momente, keď sa informácie stali dostupnými všade tam, kde je pripojenie na internet. Tým nechcem povedať, že by nám stačila jedna superencyklopédia a školy môžeme zatvoriť. Práve naopak - tým. že sa niektoré veci vieme naučiť bez pomoci učiteľa prostredníctvom digitálnych materiálov sa otvárajú nové možnosti práce s informáciami. Kľúčové už nie je informácie mať, ale pochopiť ich, spracovať a vytvoriť z nich niečo nové. A tu niekde je kľúč k modernizácii školy - musíme začať učiť menej, aby sme naučili viac.

V každej sfére ľudskej činnosti sú miesta, kde si pripomíname aké „to bolo". To je úlohou múzeí, technologických, alebo kultúrnych pamiatok. Lenže sú miesta, ktoré nemôžu byť rezerváciou starej epochy. A už vôbec to nesmie byť škola, ktorá má žiakov pripravovať na riešenie otázok budúcnosti. Proces modernizácie je pre školy imanentný - nikdy nezačína ani nekončí - trvá. Je to ich neodlučiteľná súčasť, tak ako výučba alebo učitelia a žiaci - bez modernizácie sa zo škôl stanú zakonzervované inštitúcie bez schopnosti odpovedať na otázky dneška.

Bolo by smutné, ak by sa v jednej zo slovenských škôl zjavila Mária Terézia a označila by ich za moderné. Pretože čo bolo moderné v 18. storočí, nemôže byť považované za moderné dnes.

 

Ján Machaj

n.o. EDULAB

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.


Už ste čítali?