reklama

3 x áno generácii Y

V sobotu 7. februára 2015 sme mali workshop na akcii TEDxYouth Bratislava, na ktorom sme s účastníkmi skúmali budúcnosť školy . Na úvod jedno univerzálne zistenie: všetkým, čo majú skeptický názor na nastupujúcu generáciu a paranoidné predstavy o ich stádovitosti, neschopnosti a bezstarostnom hedonizme by sme z celého srdca odporučili zažiť podobnú akciu. Prepisovali by predsudky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Čo si všimol Miloš?

Byť učiteľom takej skupine študentov, akú sme mali možnosť stretnúť na TEDx, je potešením a pedagogickou výzvou zároveň. Pred našim workshopom sme si vypočuli viacerých šikovných a zaujímavých mladých ľudí a predmety ich záujmov. Potichu som sa vrátil do svojho obdobia života na strednej škole a s nenápadným úsmevom som skonštatoval, že už teraz majú títo “študáci” obrovský náskok. Nielen tým, o čo všetko sa zaujímajú. Hlavne svojím prístupom a chcením podeliť sa, pochváliť, diskutovať, ukazovať, prezentovať. Ako obarený som sledoval vysokú úroveň príspevkov aj z pohľadu obsahu, ale predovšetkým ma zaujali zručnosti jedného prezentátora za druhým. Počas svojej pedagogickej praxe som sa zúčastnil množstva školení, konferencií či iných akcií, ale málokde sa výkony za sebou idúcich aktérov chceli tak nenútene predbiehať v kvalite, originalite a uchádzaní sa o pozornosť. V tejto oblasti, zdá sa, som prišiel nedostatočne pripravený, no o to viac som sa nechal unášať jedným príjemným šokom za druhým.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo si všimla Lucia?

Ako žiak, povedzme si úprimne som bola úplne inde ako teenageri s ktorými sme sa na TEDx Youth stretli. Moje plánovanie budúcnosti v ich veku bolo diametrálne odlišné. Tu som videla mladých ľudí plných ideálov, plánov, rozhľadených a sčítaných. Skvelé komunikačné a prezentačné zručnosti boli pre nich tak prirodzené, ako by sa s nimi narodili. Kladenie otázok, formulácia postojov, kritické myslenie, skrátka mali všetko to, čo tvorí výbavu mladého sebavedomého človeka. Ako rodič sa neustále zaoberám myšlienkou, akou cestou nasmerovať moje vlastné dieťa. V záplave negatívnych správ o stave školstva a úrovni škôl na Slovensku mám pocit, že dobré školy sú, zdá sa, už len v zahraničí. Počas živej diskusie s ministrom školstva som mala iný pocit. Ich postoj k vlastnej škole a k celému systému na Slovensku nebol hraničný. Nedá sa opísať ako výrazne negatívny alebo pozitívny. Práve naopak, hľadali cestu, ako je možné situáciu zmeniť, zlepšiť. Vyzdvihli pozitíva, negatíva, kládli otázky, požadovali odpovede. Som pokojná, ak naše školy vedia vyprodukovať takýchto žiakov, nemusíme sa o budúcnosť Slovenska obávať. A ja ako rodič tiež nie, dobré školy existujú a sú aj na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo si všimol Jano?

Väčšinu postrehov, ktoré som chcel napísať už spomenuli Miloš a Lucia. Ale keď si spätne preberiem celý priebeh akcie, tak mi z toho vyplýva ešte jedna podstatná skutočnosť. Na stredoškolákov sa stále pozeráme ako na žiakov, ktorých ešte čakajú podstatné životné skúšky, kým sa zaradia do “normálneho” sveta. Musia minimálne zmaturovať, ideálne získať diplom na vysokej škole a potom ich začneme akceptovať ako dospelých. Tu sme však videli, že oni nemusia vystúpiť po žiadnom, staršou generáciou vykonštruovanom schodisku na to, aby niečo dokázali. Oni to vedia aj sami a vôbec na to nepotrebujú naše diplomy. Pre mňa bolo najväčším poučením zistenie, že dospelosť sa nezačína pečiatkou inštitúcie, alebo spoločnosti, ale skutkami. Držíme Vám palce!

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Toto sú oni!
Toto sú oni!  (zdroj: z archívu TEDxYoutuh Bratislava)

Miloš Bélik, Lucia Kandráčová, Ján Machaj, EDULAB

 

 

edulab

edulab

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nezisková organizácia, ktorej cieľom je hľadanie podoby školy v 21. storočí. Zoznam autorových rubrík:  EDULAB - projektyZažili sme v EDULAB-eUčime digitálneNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu